SEO to skrót od angielskiego zwrotu Search Engine Optimization, czyli optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Poprzez SEO określamy również osobę, którą przeprowadza taką optymalizację. Aby jednak odpowiedzieć na pytania: „co to jest seo”, „seo co to jest” i „co to jest optymalizacja SEO”, należy najpierw dowiedzieć się czego oczekuje od naszych stron najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa, czyli Google. To z pozoru skomplikowane pytanie w rzeczywistości jest całkiem proste. Google bowiem stara się układać SERP, czyli ranking stron internetowych w ten sposób, aby najbardziej wartościowe strony były jak najwyżej. SEO po części sprowadza się do tego, aby dostarczyć wartościową treść, którą Google z łatwością zrozumie.
SEO co to jest? To optymalizacja SEO dla wyszukiwarek w odniesieniu do fraz kluczowych
Zadając sobie pytanie seo co to jest, musimy najpierw zrozumieć na czym polega pozycja strony w wynikach wyszukiwania. Można pokusić się o stwierdzenie, że optymalizacja SEO nie istnieje sama w sobie. Optymalizację SEO należy bowiem zawsze traktować w kontekście fraz kluczowych. Wyniki wyszukiwania w Google zawsze są ustalane na wpisaną frazę. Wyników wyszukiwania jest więc tyle samo co fraz. Używanie więc ogólnego określenia, że strona jest wysoko w Google jest błędne, ponieważ to jest pojęcie względne i odnosi się zawsze do frazy kluczowej. Można tutaj użyć analogii do klucza i zamka. Nie można stwierdzić, że klucz pasuje. Można natomiast powiedzieć, że pasuje do zamka.
Optymalizacja SEO, a wytyczne Google
Tak na prawdę optymalizacja stron internetowych SEO to nic innego, niż wykonanie wytycznych, które Google wymienia na swojej stronie internetowej. Jeśli spełnimy te wytyczne, nasza strona będzie się wyświetlała wyżej w wyszukiwarce na określone frazy. Optymalizacja SEO jest działaniem nie tylko pozytywnym, ale wręcz oczekiwanym przez Google. Wyszukiwarka jest bowiem tylko programem komputerowym, który ma określone działanie. Google musi wiedzieć o czym jest nasza strona. Aby było to jasne, należy wykonać właśnie SEO. W ten sposób nasza strona pojawi się w wyszukiwarce tam gdzie powinna, czyli na frazę na której nam zależy. Google daje nam konkretne wskazówki, którymi należy się kierować tworząc treści na stronę.
Jak przebiega optymalizacja SEO
Optymalizację SEO należy zacząć od frazy kluczowej
Pierwszym krokiem w optymalizacji SEO jest znalezienie fraz kluczowych. Świadomie piszę o znalezieniu, ponieważ nasze wyobrażenia często mijają się z tym, czego faktycznie szukają ludzie w internecie. Możemy co prawda zgadywać i używać fraz, które wydają nam się właściwie, ale lepiej jest sprawdzić co faktycznie jest wpisywane w pasku wyszukiwania Google. Najprostszym sposobem, który jest dostępny dla każdego za darmo, jest sama wyszukiwarka. Kiedy zaczynamy pisać frazę w pasku wyszukiwania, Google serwuje nam podpowiedzi. Są to rzeczywiste frazy kluczowe, które są wyszukiwane. Warto więc nasze wymyślone frazy zaczynać pisać i zapisywać sobie podpowiedzi Google. Drugim miejscem, w którym frazy kluczowe pojawiają się jest sam dół wyników wyszukiwania. Po wpisaniu frazy i naciśnięciu enter zjeżdżamy na sam dół. Tam znajdziemy sekcję „podobne wyszukiwania” w której Google umieszcza podpowiedzi.
Tak zgromadzone frazy kluczowe są idealnym materiałem źródłowym dla optymalizacji SEO. Spośród nich wybieramy te, które najbardziej pasują do naszych podstron, a następnie przechodzimy do optymalizacji. Warto tutaj nadmienić, że sposób ten jest powszechny, ale specjaliści od SEO używają do tego celu raczej innych narzędzi, takich jak MOZ, czy Keywords Planner.
Optymalizacja treści
Kiedy mamy już wybraną frazę kluczową, możemy przejść do optymalizacji tzw. kontentu, czyli treści na stronie. Pytania: seo co to jest, co to jest SEO, czy co to jest optymalizacja SEO najbardziej skupiają się właśnie na tej części. Najprościej rzecz ujmując optymalizacja SEO polega na używaniu frazy kluczowej w treści. Ważne jest jednak to jak się jej używa. Optymalizacja SEO sprowadza się do następujących czynności:
- używanie frazy kluczowej w zwykłym tekście,
- frazy kluczowe w nagłówkach,
- używanie grafik z frazą kluczową w atrybucie alt,
- fraza kluczowa w meta title i meta description,
- fraza kluczowa w adresie URL danej strony,
- dbanie o czytelność tekstu
Aby dobrze wykonać optymalizację SEO musimy zacząć od napisania porządnego tekstu. Wtyczka do WordPressa Yoast SEO wskazuje, że minimalna ilość słów to 300. Warto jednak napisać dłuższy tekst, ponieważ Google to doceni.
Osobiście jestem zwolennikiem naturalnego podejścia user-first. To oznacza, że do pisania należy podejść w sposób przyjazny dla użytkownika, który będzie tekst. Jeśli naszym celem będzie przekazanie rzetelnej wiedzy z myślą o czytelniku, SEO zrobi się samo. Później wystarczy tekst tylko nieco podrasować, korzystając z wyżej wymienionych w punktach wskazówek. Moim zdaniem pisanie tekstów z myślą o wyszukiwarce nie da nam zamierzonych efektów, chyba, że naszym celem jest sam ruch na stronie. Jeśli wiec prowadzimy stronę z reklamami i zależy nam wyłącznie na odsłonach, można podejść do pisania technicznie. Jeśli natomiast nasza strona to wizytówka firmy, a czytelnik jest potencjalnym klientem, nie skazujmy go na czytanie bełkotu, bo taki czytelnik nie zamieni się w klienta. Efekt takiego działania może być odwrotny od zamierzonego, a nasz odwiedzający tylko się do nas zrazi.
Zachęcam więc do pisania tekstów samodzielnie, albo do zlecenia tego działania copywriterowi, który podejdzie do zadania rzetelnie i przyjaźnie dla odwiedzających stronę.
Linkowanie wewnętrzne
Kiedy już zrobimy optymalizację SEO całej naszej strony, wówczas warto wykonać linkowanie wewnętrzne. Jest to stworzenie sieci powiązań między podstronami poprzez tworzenie linków prowadzących do innych podstron. Polega to na tym, że gdy w tekście pojawia się fraza, która jest szerzej opisana na innej podstronie w naszej witrynie, tworzymy z tej frazy link do tej podstrony. Więcej o tworzeniu linków i wyjaśnienie co to jest link znajdziesz na mojej stronie w innym artykule. Kluczową kwestią jest tutaj tzw. anchor text linku, czyli fraza, która jest aktywnym linkiem. Pamiętajmy, aby linkować frazę kluczową istotną dla strony docelowej, a nie słowo „tutaj”, „link” czy adres URL.
Linkowanie wewnętrzne jest świetnym sposobem, aby poinformować Google czego dotyczą poszczególne podstrony na naszej stronie. W ten sposób porządkujemy naszą treść również dla naszych czytelników, którzy w łatwy sposób mogą poruszać się po naszej stronie w poszukiwaniu dodatkowych informacji. Linkowanie wewnętrzne nie tylko pozytywnie wpływa na optymalizację SEO, ale również obniża współczynnik odrzuceń bounce rate, co jest również jednym z czynników wpływających na pozycję strony w wyszukiwarce. Współczynnik odrzuceń do procentowy udział osób, które zamknęły naszą stronę bez wykonania jakiejś akcji. Moim zdaniem powinien się kształtować na poziomie umiarkowanym. Zbyt wysoki może świadczyć o tym, że nasza strona nie jest interesująca. Zbyt niski z kolei wskazuje na to, że czytelnik nie może znaleźć tego, czego szuka.
Techniczne SEO
Techniczne SEO można wykonać zarówno na początku, jak i na końcu. Można je wykonać również w środku… Według mnie im szybciej tym lepiej. Techniczne SEO polega ogólnie rzecz ujmując na poprawieniu działania naszej strony. Szybkość wczytywania strony stała się bowiem ważnym czynnikiem wpływającym na pozycję w Google. Jest to spowodowane głównie tym, że większość użytkowników internetu korzysta z niego na smartfonie. Szybkość działania sieci komórkowej nie zawsze jest idealna i niezoptymalizowana, ciężka strona internetowa potrafi się wczytywać nawet kilkadziesiąt sekund. Taka sytuacja powoduje zniechęcenie użytkownika i rezygnację. Google promuje zasady powszechnej dostępności internetu. Oznacza to, że strony powinny być przyjazne dla każdego, nawet jeśli korzysta z sieci 3G. Wykonując techniczne seo, czyli optymalizując działanie naszej strony, możemy znacząco poprawić również jej pozycje w wyszukiwarce.
Techniczne SEO nie jest już tak proste jak optymalizacja treści. Są jednak działania, które każdy właściciel strony internetowej może wykonać samemu. Najważniejszym z nich jest odpowiednie przygotowanie zdjęć. Przed dodaniem zdjęcia na stronę warto wykonać dwie czynności:
- Zmniejszenie rozmiarów zdjęcia
- Kompresja grafiki
Warto też pamiętać o tym, że o ile nie musimy z różnych względów używać formatu PNG, zawsze korzystamy z JPG, lub polecanego przez Google WebP. Ten drugi format jest problematyczny, ponieważ nie wszystkie przeglądarki go wyświetlają. Warto zatem porządnie skompresować zdjęcie w formacie i zmniejszyć je, aby jego rozmiar nie był większy, niż obszar treści na naszej stronie internetowej. Więcej na ten temat napisałem w artykule jak przygotować zdjęcia na stronę internetową.
Co daje optymalizacja stron internetowych?
Można śmiało stwierdzić, że jest to podstawa pozycjonowania strony. Jeśli Twoja strona jest poświęcona niszowemu zagadnieniu, optymalizacja SEO w zupełności wystarczy, aby znalazła się ona wysoko w wynikach wyszukiwania na niszowe frazy. Jeśli jednak zagadnienie, któremu poświęcona jest strona, jest popularne, optymalizacja SEO kilku podstron może okazać się niewystarczająca, ale jest konieczna do skutecznego pozycjonowania strony.
Nie oznacza to jednak, że jeśli działasz w popularnej branży z dużą konkurencją, optymalizacja SEO nie przyniesie Ci realnych korzyści. W tej sytuacji warto jednak postawić na strategię tzw. długiego ogona, która polega na optymalizacji stron pod kątem niszowych, specjalistycznych i mało popularnych fraz kluczowych z Twojej branży. Możesz bowiem starać się wypozycjonować swoją jedną podstronę na frazę, która ma 10 000 wyświetleń miesięcznie, a możesz stworzyć 100 tekstów i zrobić porządne SEO na frazy, które mają po 100 wyświetleń każda. Efekt może Cię zaskoczyć, ponieważ najczęściej niszowe frazy mają lepszą konwersję, niż ogólne. Oznacza to, że osoby wpisujące ogólne frazy często są dopiero na początku poszukiwań, albo poszukują tylko informacji na dany temat. Frazy specjalistyczne często wpisują natomiast ludzie, którzy szukają już konkretnych rozwiązań, aby je kupić.
Jeśli zatem posiadasz stronę internetową, która nie jest zoptymalizowana, koniecznie popraw to, lub zamów usługę optymalizacji SEO w Miasto Stron.