Co to jest pozycjonowanie stron internetowych
Pozycjonowanie stron internetowych to proces, który prowadzi do uzyskania wysokiej pozycji strony internetowej w wyszukiwarkach internetowych, a szczególnie w Google, która jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Strony internetowe pozycjonuje się na określone frazy kluczowe, czyli słowa, które nasi potencjalni klienci wpiszą w wyszukiwarkę, aby znaleźć interesujące ich informacje.
Google, ustalając kolejność wyświetlania stron internetowych, bierze pod uwagę ich przydatność dla użytkowników. Oznacza to, że im bardziej wartościowa jest nasza strona w „oczach” Google, tym wyżej będzie umieszczona na określone frazy kluczowe.
W praktyce najważniejsze w pozycjonowaniu są linki, prowadzące do naszej strony. Google zakłada, że jeśli dana strona jest wartościowa, jej czytelnicy będą ją sobie nawzajem polecać, umieszczając do niej linki na swoich stronach internetowych. Pozycjonowanie polega więc w głównej mierze na zdobywaniu linków do swojej strony. Jednak nie ilość linków jest ważna, a ich jakość, a najlepsze są linki ze stron o wysokim współczynniku Page Rank , który w 2016 roku przestał być upubliczniany przez Google.
Podstawą pozycjonowania nie jest jednak linkowanie, a optymalizacja stron internetowych SEO. To od niej należy zacząć pozycjonowanie strony internetowej. Często okazuje się, że sama optymalizacja wystarczy, aby strona pojawiła się w pierwszej dziesiątce w Google, jeśli nasze frazy nie są bardzo konkurencyjne, czyli nie ma wielu stron, które są na takie frazy zoptymalizowane.
Strona, którą chcemy pozycjonować, powinna być także bogata w treść. Google docenia strony, które zawierają dużo wartościowych treści, ponieważ uznaje je po prostu za bardziej wartościowe dla użytkowników. Bez treści także nie da się zoptymalizować strony internetowej.
Dodatkowym elementem, który jest istotny z punktu widzenia Google, jest współczynnik odrzuceń, czyli tzw. bounce rate. Informuje on jaki procent użytkowników wszedł na naszą stronę i wyszedł, bez przejścia na inną podstronę. Oczywiście im mniejszy jest ten współczynnik tym lepiej, ponieważ dla Google jest to informacja, że użytkownicy znajdują w danej witrynie wartościowe treści. Mówi się jednak także, że zbyt niski bounce rate również nie jest dobry, bo może oznaczać, że strona została nieprawidłowo zoptymalizowana i użytkownicy nie znajdują na niej treści opisanych w meta title i meta description.
Reasumując, Google, ustalając kolejność wyświetlania stron internetowych bierze pod uwagę przede wszystkim:
- optymalizację SEO
- ilość i jakość linków do strony
- ilość i jakość treści na stronie
- współczynnik odrzuceń, czyli tzw. bounce rate
- Page Rank strony
Poza czynnikami wewnątrz strony internetowej, coraz większe znaczenie mają media społecznościowe, czyli np liczba polubień na Facebooku, czy udostępnień na Twitterze.