Zakładając własną firmę każdy przedsiębiorca staje przed pytaniem: jak wybrać nazwę dla firmy? I jest to zadanie o tyle ważne, że zdarza się, że nazwa ma decydujący wpływ na sprzedaż. Oczywiście nie jest tak, że nazwa jest najważniejsza, ale może powiedzieć bardzo wiele o Twojej firmie. Warto zatem poświęcić trochę czasu, aby do Twoich potencjalnych klientów mówiła w samych superlatywach.
Określ grupę docelową
Aby nazwa była dobra i skutecznie pełniła swoją rolę, musisz najpierw doprecyzować jaka będzie Twoja grupa docelowa.
- W jakim wieku będą Twoi odbiorcy?
- Do jakiej grupy społecznej będą się zaliczać?
Nowoczesna i odważna nazwa nie będzie przecież odpowiednia, jeśli Twoimi odbiorcami są miłośnicy muzyki poważnej 50+. Z drugiej strony konserwatywna nazwa nie przykuje uwagi gimnazjum. Im precyzyjniej i uczciwiej odpowiesz na powyższe pytania, tym będziesz miał większą szansę na dobrą nazwę.
Jaka ma być Twoja firma
Rozpoczynając nowy biznes powinieneś określić jego charakter. Wizja Twojej nowej firmy powinna określać jak tak na prawdę chcesz by była postrzegana.
- Czym tak naprawdę jest Twój biznes?
- Co chcesz ludziom dać?
- Jakie sfery życia chcesz ulepszyć?
- Jakie są Twoje silne strony?
- Jakie cechy ma uosabiać?
- Czym zamierzasz się wyróżnić od konkurencji?
Poświęć dużo czasu na myślenie o powyższych kwestiach. Gdy udzielisz sobie już wyczerpujących odpowiedzi na powyższe pytania, łatwiej będzie Ci przejść do kolejnych kroków.
Burza mózgów
Teraz, kiedy już masz w głowie precyzyjny obraz swojej firmy, weź czyste kartki papieru, zrób sobie kawę, lub coś innego do picia i po prostu uruchom proces twórczy. Na tym etapie nie przeprowadzaj żadnej selekcji. Po prostu pozwól, aby Twój umysł wypuszczał z siebie kolejne, nawet najgłupsze pomysły, a Ty wszystkie zapisuj. Zapisuj wszystko co przyjdzie Ci do głowy. Używaj znanych Ci słów, ale także twórz nowe. Używaj zarówno polskich, jak i zagranicznych wyrazów. Zapisuj wszystko.
Kiedy Twój umysł przestanie już produkować potencjalne nazwy, otwórz słownik synonimów. Tam znajdziesz kolejne pomysły.
Kiedy już sporządzisz listę 200 potencjalnych nazw, przejdź do filtrowania, czyli doprecyzuj cechy Twojej przyszłej nazwy. Ten proces pozwoli Ci wyłonić niewielką grupę potencjalnych kandydatów, która przejdzie do finału.
Nazwa a terytorium
W ogólnej opinii specjalistów od nazywania firm, nazwa nie powinna z góry zawężać terytorium docelowego. Jeśli bowiem założysz, że będziesz działał tylko na terytorium Lublina, trudno Ci będzie wejść za 5 lat do Rzeszowa z biznesem zawierającym w nazwie słowo Lublin. Jeśli zatem nie masz absolutnej pewności, że Twój biznes nie wyjdzie poza lokalne ramy, unikaj lokalnych skojarzeń.
Ta sama kwestia dotyczy działań na większą skalę. Jeśli zakładasz firmę, która potencjalnie może wyjść z ofertą za granicę, powinieneś sprawdzić co oznaczają wytypowane nazwy w innych językach. Upewnij się czy nikogo nie obrażają. Czy obcokrajowcom będzie łatwo wypowiedzieć Twoją nazwę?
Język nazwy
Jeśli zdecydujesz się na nazwę w języku Polskim będziesz miał większą szansę na to, że Twoja nazwa będzie bardziej zrozumiała dla większej grupy odbiorców. Zdaję sobie sprawę, że jest wiele pięknych branżowych słów w językach zagranicznych, ale słowa, które dla Ciebie brzmią niemal jak język ojczysty, dla innych mogą być niezrozumiałe, lub wręcz trudne do wypowiedzenia, nie mówiąc już o zapamiętaniu. Jeśli zatem z jakichś powodów wolisz nazwę zagraniczną, zadbaj o to, aby była ona łatwa w wymowie.
Istniejące słowa, czy nowe?
Badacze tematu skłaniają się raczej ku temu, aby w nazwie wykorzystywać ogólnie znane słowa. Dzięki temu Twoi potencjalni klienci będą mogli łatwo zapamiętać Twoją nazwę, a Ci którzy już skorzystali z Twoich usług będą mogli z łatwością polecić Cię Twoim znajomym. Mimo to, tworzenie nowych słów dla firmy ma również swoich gorących zwolenników. Dzięki takiej nazwie Twoja firma ma większą szansę się wyróżnić.
Łatwa do wypowiedzenia i zapamiętania
Łatwość wypowiedzenia i zapamiętania to jedna z kluczowych kwestii w procesie tworzenia nazwy. Pamiętaj, że już niedługo Twoja nazwa przestanie funkcjonować tylko w Twojej głowie i wejdzie na rynek. Będziesz musiał/a podyktować ją swojemu potencjalnemu klientowi przez telefon. Czy Twoja nazwa jest wystarczająco zrozumiała, aby przebić się przez szumy GSM? Twój potencjalny klient zobaczy Twoją reklamę jadąc samochodem. Czy ma szansę zapamiętać ją w sekundę? W końcu Twój zadowolony klient będzie chciał Cię polecić znajomym. Czy będzie w stanie to zrobić? Czy poprawnie przekaże Twoją nazwę? A może zamierzasz sam/a się wykluczyć z marketingu szeptanego, bo Twój klient powie znajomym, że zna super firmę, ale nie pamięta nazwy?
Wybór nazwy firmy spośród kilku opcji
Kiedy już Twoje potencjalne nazwy z burzy mózgów przejdą przez sito, zostanie Ci kilka – kilkanaście – kilkadziesiąt nazw do wyboru. Potraktują je jako grupę nad którą trzeba popracować
wypowiedz to głośno
Jak już wcześniej wspominałem, nazwa powinna był łatwa w wymowie. Wypowiedz każdą nazwę głośno. Posłuchaj jak brzmi. Możesz nawet nagrać ten odczyt, a później tego posłuchać. Czy jest jakaś nazwa, która Cię irytuje, lub przy której miałem problem. Możesz ją spokojnie wykreślić.
zapytaj znajomych o zdanie, ale zdecyduj sam
Wyślij potencjalne nazwy kilku znajomym z prośbą o wybranie najlepszych. Potraktuj swoje odpowiedz jako dodatkowy czynnik, jednak nie kieruj się nimi wprost. Może się okazać, że nazwa, którą ostatecznie wybierzesz nie zostanie wskazana przez nikogo. Pamiętaj, że to jest Twój biznes, Twój wybór i Twoja odpowiedzialność.
która Ci się najbardziej podoba?
Pamiętaj, że to Ty będziesz żył/a z tą nazwą przez następne 100 lat. Będziesz codziennie słyszał/a i wypowiadał/a ją odmieniając przez wszystkie przypadki. Musisz lubić swoją nazwę, jeśli nie chcesz jej znienawidzić.
Zobacz jak wygląda Twoja nowa nazwa firmy napisana różnymi czcionkami
Pamiętaj, że nazwa to także logo. Wejdź na stronę https://fonts.google.com/ i sprawdź jak Twoje potencjalne nazwy wyglądają w różnych odsłonach. Czy któraś wydaje Ci się szczególnie atrakcyjna? A może któraś wygląda po prostu źle?
sprawdź domeny
Jest to punkt do którego idealnie pasuje powiedzenia “last, but not least”, bo mimo, że piszę to na końcu, to jest to jeden z najważniejszych czynników. Żyjemy bowiem w czasach, w których nazwa i domena internetowa są prawie tożsame. Domena internetowa, czyli upraszczając adres strony internetowej jest nieodłącznym elementem każdej marki. Domeny internetowe w Polsce przeszły pewien proces, który wyłonił jedyne słuszne rozszerzenie, czyli .pl . Jeśli zamierzasz budować markę, po prostu musisz mieć domenę .pl. Dostępność domeny możesz sprawdzić na przykład na stronie internetowej dhosting (wyszukiwarka domen jest na samej górze).
Mam nadzieję, że ten tekst okaże się pomocny w szukaniu idealnej nazwy dla Twojej firmy i już niedługo rozpoczniesz swoją przygodę z biznesem pod najlepszą banderą na świecie!