Muszę przyznać, że do napisania tego wpisu zostałem zainspirowany jednym z marketingowych forów internetowych. Ktoś zadał tam pytanie w stylu: „założyłem firmę, powiedzcie mi co mam teraz zrobić, aby przyszli do mnie klienci”. Przyznasz, że na tak postawione pytanie ciężko jest odpowiedzieć.
Autor tego pytania nie sprecyzował w żadnym stopniu tego czym zajmuje się jego firma oraz co chce sprzedawać. Moje zdziwienie było jednak większe, gdy na to pytanie zaczęli odpowiadać użytkownicy. Okazało się, że mięli oni gotowe rozwiązania, typu: załóż przejrzystą stronę internetową i promuj się na Facebooku. Można by pomyśleć, że osoby piszące takie odpowiedzi miały rację, bo strona internetowa i Facebook to przecież podstawa. Ale czy na pewno?
Najpierw określ grupę docelową,
czyli tzw. target. Jeśli tego nie zrobisz, nigdy nie znajdziesz dobrego rozwiązania na pozyskiwanie klientów. Czy bowiem założenie i promocja fanpage na Facebooku i zbieranie like’ów jest potrzebne firmie, która sprzedaje produkt niszowy, a jej potencjalni klienci no mała liczba firm, które zresztą publikują swoje dane kontaktowe na stronach www? Poza tym inaczej buduje się strony www dla masowego odbiorcy, a inaczej, gdy odbiorcą są duże firmy, lub hurtownie.
Dopiero gdy określisz ludzi, którym będziesz chciał sprzedać swój produkt lub usługę, możesz się zastanowić jak dotrzeć do nich ze swoją reklamą.